Skip links

حسابداری عمومی

مفهوم و تعریف حسابداری

از حسابداری تعاریف مختلفی ارائه شده است. در گذشته عموماً حسابداری را فن شناسایی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی می دانستند. تعاریف جدید، حسابداری را یک سیستم اطلاعاتی می دانند. از این دیدگاه حسابداری را می توان چنین تعریف نمود:
حسابداری عبارت است از یک سیستم اطلاعاتی که از طریق شناسائی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی، اطلاعات لازم را در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری قرار می دهد.

ورودی سیستم اطلاعاتی حسابداری، رویدادهای مالی است که با انجام عملیات حسابداری بر روی آنها )پردازش گزارش های مالی مورد نیاز به عنوان خروجی سیستم  تهیه می شود و در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد.

گزارش های مالی:

محصول نهایی سیستم اطلاعاتی حسابداری، گزارش های مالی می باشد. در مفهوم عام هرگونه گزارشی که از سیستم اطلاعاتی حسابداری استخراج شود، گزارش مالی نامیده می شود. مهم ترین قسمت گزارش های مالی صورت های مالی می باشند که در پایان هر سال مالی تهیه می شود.

اصول و نحوۀ تنظیم سند حسابداری (ثبت رویدادهای مالی در سند حسابداری):

برای یک یا چند رویداد مالی که در مؤسسه اتفاق می افتد یک سند حسابداری یا برگه حسابداری تهیه میشود. بنابراین سند حسابداری یا برگۀ حسابداری، نوشته ای است که در آن آثار مالی یک یا چند رویداد مالی نوشته می شود.  ماده ۹ آئین نامۀ نحوۀ تنظیم و تحریر و نگاه داری دفاتر موضوع تبصرۀ یک مادۀ ۹۵ قانون مالیات های مستقیم سند حسابداری را چنین تعریف می کند:  مدرک حساب یا سند حسابداری عبارت از نوشته ای است که در آن یک یا چند مورد از عملیات مالی و پولی و محاسباتی انجام شده به حساب هایی که حسب مورد بدهکار یا بستانکار گردیده تجزیه می شوند و چنین مدرکی پس از امضای مرجع ذی صلاح و صدور آن قابل ثبت در دفاتر معین و روزنامه و کل است.

مفروضات حسابداری:

مفروضات حسابداری منشأ و شالودۀ اصول حسابداری و مبنای تهیه و تنظیم صور تهای مالی واحدهای اقتصادی را تشکیل می دهند. هر کدام از مفروضات حسابداری می تواند منشأ یک یا چند اصل حسابداری باشد.

مفروضات حسابداری، مبنای تهیه و تنظیم صور تهای مالی و منشأ و شالوده اصول حسابداری هستند.
مفروضات حسابدای در ۵ مورد خلاصه میشود:
فرض تفکیک شخصیت، فرض تداوم فعالیت، فرض دورۀ مالی، فرض یا مبنای تعهدی و فرض واحد پول (واحد اندازه گیری)

اصول حسابداری:

اصول حسابداری قواعدی کلی است که حسابداران آن را مبنای استفاده و اجرای کار در کلیۀ مراحل اجرای عملیات حسابداری مورد استفاده قرار می دهند. اصول حسابداری عبارت اند از:
۱_ اصل بهای تمام شده،
۲_ اصل تحقق درآمد،
۳_ اصل تطابق هزینه ها با درآمدها،
۴_ اصل افشا.

میثاقها یا اصول محدود کننده:

میثاقها یا اصول محدود کننده کاربرد مفروضات و اصول حسابداری را در چارچوب خاصی محدود می سازند. میثاقها یا اصول محدود کننده اثر تعدیل کننده بر حسابداری و گزارشگری مالی دارند.
میثاقها یا اصول محدود کننده کاربرد مفروضات و اصول حسابداری را در چارچوب خاصی محدود میسازند.
اصول محدود کننده ۴ تا است:
اصل فزونی منافع بر مخارج، اصل اهمیت، اصل محافظه کاری، اصل خصوصیات صنعت

ویژگی ها و خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری:

علاوه بر رعایت مفروضات و اصول حسابداری که بیان گردید، اطلاعات منعکس در صورت های مالی هنگامی می تواند در تصمیم گیری استفاده کنندگان مؤثر و مفید واقع گردد که از ویژگیهای کیفی خاصی برخوردار باشد. مهمترین این ویژگیها و خصوصیات کیفی عبارت اند از:
۱ مربوط بودن
۲ قابلیت اعتماد یا قابلیت اتکا
۳ قابلیت مقایسه

 

Leave a comment